Ατέχ

by

Έμαθα απ’ έξω τη ζωή της μητέρας μου και σαν κάποιο θεατρικό ρόλο, κάθε πρωί μία ώρα, παίζω τη ζωή της μητέρας μου μπροστά στους καθρέφτες. Αυτό κρατάει, από μέρα σε μέρα, χρόνια ολόκληρα. Αυτό το κάνω ντυμένη στα φορέματα της μητέρας μου, κρατώντας τη βεντάγια της και χτενισμένη σαν εκείνη, γιατί τα μαλλιά μου τα έπλεξα στη μορφή μάλλινου καπέλου. Παίζω το ρόλο της και μπροστά σε άλλους, ακόμα και στο κρεβάτι του αγαπητού μου προσώπου. Σε στιγμές πάθους εγώ δεν υπάρχω πια, δεν είμαι εγώ, αλλά εκείνη. Γιατί τότε τη μιμούμαι τόσο καλά που το πάθος μου εξαφανίζεται και παραμένει μόνο το δικό της. Με άλλα λόγια, εκείνη μου έκλεψε εκ των προτέρων όλες τις ερωτικές επαφές. Αλλά δεν την κατηγορώ γι’αυτό, γιατί ξέρω ότι και κείνη στον καιρό της ήταν θύμα κλοπής, με τον ίδιο τρόπο, από τη μητέρα της. Αν με ρωτήσει τώρα κάποιος γιατί παίζω πολύ αυτό το ρόλο, θα απαντήσω: Προσπαθώ να γεννήσω τον εαυτό μου ακόμα μια φορά, αλλά με καλύτερο τρόπο…

Το παραπάνω κείμενο είναι η δευτερη παράκληση της πριγκίπισσας Ατέχ. Περιλαμβάνεται στο σχετικό λήμμα του Λεξικού των Χαζάρων, βιβλίου γεμάτου, κάποτε υπερκορεσμένου ίσως, με πόλεις όπου οι κάτοικοι ξυπνούν κάθε μέρα με καινούρια πρόσωπα, έτσι που και οι πιο στενοί συγγενείς δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν ο ένας τον άλλο, με ανθρώπους που ονειρεύονται ταυτόχρονα δυο όνειρα, πράγμα που εξηγεί το γιατί έχουν δύο τάφους, περιστέρια που μετρούν μέχρι το εφτά, παπαγάλους που η ομιλία τους αποτελεί την τελευταία σωζόμενη πηγή για γλώσσες χαμένες και τα λοιπά.

( Το Λεξικό των Χαζάρων είναι ίσως το πιο γνωστό μυθιστόρημα του Μίλοραντ Πάβιτς. Στα ελληνικά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ηρόδοτος, σε μετάφραση του Λεωνίδα Χατζηπροδρομίδη.)

Tags:

Leave a Reply

