Εξομολογήσεις του Σταύρου Τσιώλη

by

Εχθές 5κ-προβολή Τσιώλη, Έρωτας στη Χουρμαδιά.  Σήμερα βόλτα στα βιβλιοπωλεία. Μήτσος ο βιβλιοπώλης-που-μου-βρίσκει-τα-πάντα. Χαζεύω τα ράφια του. Παλιά περιοδικά. Περιοδικό Οθόνη, τεύχος Δεκεμβρίου 1988. Στο οπισθόφυλλο ο Σταύρος Τορνές και η Σαρλότ βαν Γκέλντερ. Το ξεφυλλίζω. Αφιέρωμα στον Τορνέ, αναδημοσίευση συνέντευξης του Μπόρχες. Το αγοράζω. Μπόνους ένα θέμα με τίτλο Εξομολογήσεις του Σταύρου Τσιώλη. Είναι η περίοδος που μόλις είχε τελειώσει τους Ακατανίκητους Εραστές και ετοιμάζόταν για την επόμενη ταινία του, που – τελικά – ήταν ο Έρωτας στη Χουρμαδιά.   Αντιγράφω:

… Προέρχομαι από ένα χώρο για τον οποίο αισθάνομαι αρκετά ένοχος, και το πλήρωσα, και από τον οποίο η Μακρινή απουσία δεν μπόρεσε να ξεκολλήσει. Πιστεύω ότι η απελευθερωτική προσπάθεια συνίσταται στο να υποχωρεί σιγά σιγά η αυθεντία του σκηνοθέτη και να προσεγγίζονται τα πράγματα με μια, θα τολμήσω τώρα να το πω, αθωότητα. Αισθάνομαι ότι είμαστε, όπως λέει κι ο Παπαγιώργης, ένα σύνολο δάνειων γνώσεων. Πιστεύω ότι αυτές οι γνώσεις δεν οδηγούν πουθενά αλλού παρά μόνο σ’ όλο και μεγαλύτερες αμφιβολίες και όλο μεγαλύτερη αγωνία. Εγώ λοιπόν προσπάθησα να κάνω μια αντίστροφη κίνηση. Δηλαδή να ξεχνώ οτιδήποτε, οποιαδήποτε κατακτημένη τεχνική και να προσεγγίσω με μια ταπεινότητα ένα εντελώς απλό θέμα που δεν επιδέχεται δραματουργική ανέλιξη, που δεν παίζει με τους νόμους του παιχνιδιού. Προσπάθησα να πιάσω ένα όσο γίνεται πιο απλό πράγμα και να δω πού μπορεί αυτό να με οδηγήσει, αντικρίζοντας πια τον κόσμο με μάτια γεμάτα απορία και θαυμασμό για το τι συμβαίνει γύρω μου.

… Γίνεται μέσα μου μια συνειδητή επεξεργασία. Προσπαθώ να φθάσω σ’ ένα σημείο όπου η έννοια του σκηνοθέτη-αυθεντία να πάψει να είναι βασανιστική και καθοριστική πάνω στην ταινία. Αν αυτό μπόρεσε να αποδώσει κάτι, τότε το ένστικτό μου δεν μ’ έχει οδηγήσει λάθος. Ακόμη δεν έχω απόλυτη συνείδηση για το τι έχει γίνει. Μάλιστα έχω την καταπληκτική αίσθηση ότι αυτή η ταινία είναι μια παράξενη πτώση. Και φοβάμαι να προχωρήσω παραπέρα. Γιατί πράγματι θέλω να προχωρήσω. Ετοιμάζομαι με λαχτάρα να κάνω τον Έρωτα στη χουρμαδιά. Όπου εκεί αυτή η τραγική ελευθερία της κάμερας και των ανθρώπων να χαθεί. Τώρα όμως αυτές τις μέρες του Φεστιβάλ…
Και ο τρόπος που αντιμετωπίσθηκε η ταινία, με μια τρυφερή αποδοχή απ’ όλους, εμένα μάλλον με τραυματίζει παρά μου κάνει καλό. Δεν θέλω πια να είμαι καλός.
Εγώ κάνω μια προσπάθεια. Να επανασυνδεθώ, αν θέλεις, με τη ζωή, με τον κόσμο. Γι’ αυτό και κάνω ταινίες. Γιατί υπάρχει από κάτω η βασανιστική ανάγκη της επικοινωνίας. Γι’ αυτό και είμαι τραυματισμένος από το γεγονός ότι δεν βρίσκω μια αίθουσα να παιχτεί η ταινία. Δεν μπορώ να επικοινωνήσω μ’ ένα κοινό. Μπορούσα να κάνω ας πούμε εκατοντάδες χιλιάδες εισιτήρια με την Κατάχρηση Εξουσίας και να μην πατάει άνθρωπος στις καινούριες δουλειές. Τώρα που έφθασα 50 χρονών, που είμαι καθαρότερος, τιμιότερος, προσέγγισα τον κινηματογράφο και τη ζωή μου μ’ έναν πιο έντιμο τρόπο, τώρα έρχεται η ώρα της περιφρόνησης. Είναι κάτι που μ’ έχει τρομάξει. Γι’ αυτό σου λέω ότι αισθάνομαι την ανάγκη να εγκαταλείψω τον Έρωτα στη χουρμαδιά και να περάσω στο Χιόνι, μια ταινία που είναι μέσα σε κάποιους κανόνες στο παιχνίδι. Έχει μια πυκνότητα δραματουργική. Θα κατέβω τώρα στην Αθήνα και θα ζήσω μέσα στην αγωνία της επιλογής και ξέρω ότι η επιλογή είναι μια υπεύθυνη στάση. Αισθάνομαι ότι κάτι πρέπει να κάνω. Εξάλλου μπαίνει και το ερώτημα αν πρέπει να συνεχίσουμε να κάνουμε κινηματογράφο. Αν έχει κανένα νόημα. Εγώ θα επιμένω. Έχει νόημα.

(Από μια συζήτηση του Σταύρου Τσιώλη με τον Ιορδάνη Καμπά)

Tags:

7 Responses to “Εξομολογήσεις του Σταύρου Τσιώλη”

  1. dystropop Says:

    Προς pseudon: Δε λέει ακριβώς αυτά που συζητάγαμε εχθές; Σχεδόν με τις ίδιες φράσεις!

  2. Δύτης των νιπτήρων Says:

    Τόπε και τόκανε. Αυτό είχα παρατηρήσει κι εγώ, πώς ενώ ήξερε μια χαρά τα τεχνικά του σινεμά, συνειδητά άφησε ερασιτέχνες ηθοποιούς να σκηνοθετούν τον εαυτό τους!

  3. pseudon Says:

    Όντως…

    Η σχέση μας με τον Τσιώλη τίνει προς καρμική…

  4. d.k. Says:

    xeirokrotima

  5. melanine Says:

    o kathreftismos ths foto sto katw meros exei …xarh.
    ayta pou leei omws einai konta sthn idiofyeia.
    poio einai to Xioni?

    • dystropop Says:

      Χμμμ…ναι. Έτσι ήταν η φωτογραφία που βρήκα από το http://www.gfcdigital.gr/gfc/11127index.html?locale=el&l1=movie&id=11127#
      Μεστός λόγος, όντως. Από φίλους που τον έχουν γνωρίσει έχω ακούσει ότι είναι εξαιρετικά συμπαθής άνθρωπος και ευχάριστος συνομιλητής.
      Το Χιόνι φαντάζομαι ότι ήταν κάποιο σχέδιο του για ταινία, που όμως δεν πραγματοποιήθηκε.

  6. tarzan Says:

    Εγώ έχω να πώ οτι ο Τσάκωνας είναι η ενσάρκωση του Καραγκιόζη πραγματικα όμως..

Leave a Reply

